Времената се менят! Все повече се набляга върху: Управленчески капацитет и предприемчивост.
Компаниите сега са повече научно и капиталово интензивни.
Нарастват и пречките, като законови ограничения, аспекти на околната среда, социални /трудови/ аспекти, търговски бариери, квоти и все по-високи пазарни изисквания.
Наблюдава се изместване от пазар на производителите или държавно-организирано производство към пазарно-ориентирано производство.
Това означава, че трябва да се произежда това, което изисква пазарът по отношение на срокове качество и количество!
И така, има засилващо се развитие към:
Така, първата стъпка в стратегията ви е да решите каква е вашата цел???
Целите могат да бъдат различни за различните компании, например:
1. независимо предприемачество;
2. разрастване на бизнеса;
3. придържане към старото време;
4. получаване на чужда валута чрез износ;
5. увеличаване на производството;
6. създаване на работни места за района;
7. перспективно развитие /напр. ротация на култури/.
Има още много цели и всички те се превеждат в контекста на специфичното предприемачество и управление. Разбира се, може да има и смесени цели.
Нека фокусираме вниманието си върху икономическите цели на стопанството, които са:
Ако това са вашите цели, а те трябва да са, трябва да извършите известно планиране и оценка. Основното средство за това е бюджетирането. Така че, създайте вашият фирмен бюджет!
Бюджет
Защо бюджет? Той дава поглед върху важни ключови цифри, които е важно да се знаят:
Например по отношение на:
Всичко това вие сравнявате с текущото положение.
Бюджетът на компанията дава отговори на следните въпроси:
В допълнение, можем да изчислим няколко основни показатели на ефективността, ускорението и развитието при наличие на направен бюджет.
Отправната точка е винаги текущата ситуация.
Бюджетът на една компания е винаги съвкупност от
При внасяне на изменения /вариации/ в някой елементи на бюджета, можем да преценим съответно какви ще са измененията на важни за нас показатели.
Планиране
Планирането е целенасочено управление и предприемачество.
Някои дефиниции!
NB
Добрият производител може да бъде също и добър предприемач и мениджър. Такива трябва да сме всички ние! Такава комбинация, обаче, е рядка.
Дори и малката компанията се нуждае от комбинирането на тези способности.