Факторите, върху които частично може да се влияе са в сферата на инвестициите за съхранението и отглеждането на ранни култури или късни такива. Трябва да е ясно, обаче, че по-късното предлагане на съхранена по-дълго време продукция не гарантира по-добра цена. С предлагането на ранни култури вие само получавате добър шанс да получите по-добра цена.
Останалите фактори просто не подлежат на влияние и не си заслужава да бъдат разглеждани. Това са пазарните цени претърпяващи промени в нивата си. В тези случаи или се приема подхода на избягване риска от загуби /чрез предварително договаряне/, или се поема рисковия подход /отворен пазар/.
Важно е да си изградите една продажбена стратегия!
Договорената цена е най-често цена, която е фиксирана според предишни пазарни цени. Съответно тя не трябва да се равнява нито на максималните, нито на минималните съществували цени. Това трябва да е подсигуряваща цена, дотолкова, доколкото тя следва да покрива разходите ви /директни + фиксирани/. Ако имате добра репутация, е по-вероятно да постигнете една по-добра договорна цена, отколкото ако ви се носи лоша слава.
Пазарната цена може да варира. Тя се базира на търсенето и предлагането и може да бъде висока, средна или ниска. Това е рисков търговски метод, особено за начинаещи стопани. От друга страна, ако те са късметлии, могат да направят големи печалби. Това, обаче, е една вероятностна спекулация /риск/.
Поради това повечето стопани възприемат смесен подход. Те договарят на твърди цени една част от реколтата, за да си подсигурят поне минимален приход и играят /спекулират/ с останалата част.
Съществуват следните традиционни търговски канали, преминаващи в по-съвременни такива:
Първите три са характерни за малки количества, а при необходимост от пласиране на големи партиди се препоръчват последните три варианта като възможно по-ефикасни.
Последните три начина също биха могли да се осъществят с предварително договаряне. Съвременните изкупвателни организации могат да извършат също сортирането, съхранението, измиването, препродаването и т.н. Те могат да са кооперативни или частни.
Освен за пазарните канали, трябва да се вземе решение и за това дали ще търгувате с предварително договаряне или ще рискувате на отворения пазар или и едното и другото.
Ето няколко възможности:
Търговия с предварително договаряне
Повечето изкупвателни организации, а също и преработващите предприятия имат директни договори със стопаните за доставката на картофите им.
Цените по договаряне могат да бъдат:
Количеството, времето на доставка и качеството на картофите са заложени в договорите. В случай, че производителят извърши съхранението на продукцията, той получава обезщетение за складовите си разходи.
По времето на доставката се взема представителна проба от партидите и се определя качеството на продукцията.
Средни цени
Средната цена се базира на пазарните цени през 3-4 различни периода /напр. при прибиране на реколтата, 2-3 месеца след това, след 5-6 месечно съхранение и след 8-9 месечно съхранение/.
Цената на стопаните се определя тогава според пазарната цена за периода през който той доставя продукцията. Разходите на изкупуващата организация /инвестиции, амортизации, лихви, поддръжка, труд и др./ се приспадат от тази пазарна цена.
Средства за пакетиране
Изкупуващите организации и преработващите предприятия често правят договори с фиксирани цени за ограничена част от целия си оборот. По-често те се договарят с клиентите и за препродаване на картофите или преработената продукция.
Пазарни цени
Понякога изкупуващите организации купуват на реалните пазарни цени. Пазарната цена варира и е функция на търсенето и предлагането.